Year of the Alpha
WEB-PROJEKTI
▫ BRAND ACTIVATION
▫ KONSEPTISUUNNITTELU
▫ PROJEKTINHALLINTA
▫ GRAFIIKKA
Tammikuun ensimmäisenä päivänä 2014 aloitin valokuvausprojektin 'Year of the Alpha – 52 Weeks of Sony Alpha Photography'. Henkilökohtaisen projektini tavoitteena oli paitsi oman visioni ja valokuvauksellisen identiteettini uudistaminen, mutta samalla halusin myös nähdä paljonko huolellisesti suunniteltu vuoden mittainen valokuvausprojekti voisi saada näkyvyyttä sosiaalisen median verkostoissa. Projektin konsepti oli sen nimeä myöten tietoisesti kytketty Sonyn Alpha-brändiin, sillä halusin löytää hankkeelleni yleisön nimenomaan muista Sonyn järjestelmäkameroita käyttävistä kuvaajista.
Year of the Alpha jakautui teemallisesti viiteen eri "vuodenaikaan", jotka erosivat visuaalisesti toisistaan: pimeys, kallistuma, kesän valo, Zeiss ja visio. Teemat heijastelivat omia kiinnostuksen kohteitani valokuvauksessa ja paljastin teemat yleisölleni sitä mukaa kun projekti eteni. Näkyvyyden varmistamiseksi käytin projektin tukena myös monia eri kanavia, joissa jaoin säännöllisesti paitsi kulloiseenkin teemaan liittyvää visuaalista sisältöä, myös älyllisesti pohdiskelevia ja monitasoisia valokuvauksesta kertovia tekstejä.
Year of the Alpha menestyi paremmin kuin olin uskaltanut koskaan toivoa sitä aloittaessani. Valokuvani saavuttivat näkyvyyttä verkossa ja projektini oli näyttävästi esillä esimerkiksi sellaisilla tunnetuilla sivustoilla kuten Stevehuffphotography.com, Boingboing.net, Phoblographer.com ja Lensbaby.com. Kahdentoista kuukauden aikana projektini sisältöjä ladattiin yli 250 000 kertaa ja vuoden lopussa maailman suurin digitaaliseen valokuvaukseen keskittyvä verkkosivusto dpreview.com julkaisi projektistani jutun etusivullaan saavuttaen satoja tuhansia yksittäisiä latauksia (sivustolla vierailee yli 8 miljoonaa uniikkia käyttäjää kuukaudessa). Lopulta eräänä iltapäivänä sain myös puhelun Sonylta: globaali elektroniikka-alan suuryritys halusi tehdä kanssani brändiaktivointiin liittyvää pitkäjänteistä yhteistyötä.

Sosiaalisen median voima piilee siinä, että ihmisten rakentaman yhteisöllisyyden kautta sillä on kyky tarjota näkyvyyttä monenlaisille eri asioille oli kyse sitten yhteiskunnallisista liikkeistä, tuotteiden markkinoinnista tai vaikkapa yksittäisistä valokuvaajista. Jälkeenpäin katsoen Year of the Alpha oli menestyksekäs projekti neljästä yksinkertaisesta syystä. Ensiksikin projektin ydinidea oli huolellisesti suunniteltu Sonyn Alpha-brändin ympärille niin, että se löysi yleisönsä digitaalisista yhteisöistä ja hyödynsi jo olemassaolevia kanavia. Toiseksi panostin projektiin huomattavan määrän energiaa ja pidin huolen siitä, että jokainen jakamani päivitys olisi paitsi sisällöllisesti korkealaatuinen, myös muita kuvaajia puhutteleva. Kolmanneksi löysin projektilleni oikeanlaisen sosiaaliseen mediaan soveltuvan äänen, joka on avoin, inspiroiva ja yhteisöllisyyttä tukeva. Olin aidosti kiinnostunut seuraajieni toiminnasta ja vastasin jokaiseen minulle lähetettyyn viestiin. Neljänneksi sitouduin projektiin aidosti ja tein pitkäjänteisesti työtä yli vuoden ajan sen onnistumiseksi.
Tänä päivänä teen edelleen monipuolista brändiaktivointiin liittyvää yhteistyötä Sonyn kanssa. Yhteistyön tuloksena olen suunnitellut ja toteuttanut esimerkiksi Suomen parhaan Sony Alpha-verkkojulkaisun (
yearofthealpha.fi), jonka tehtävänä on paitsi kertoa Sonyn tuotteista, mutta ennen kaikkea tarjota myös näkyvyyttä suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille. Sen lisäksi ohjaan yhteistyössä Sonyn kanssa suomalaisille Sony-käyttäjille suunnattua Instagram-ryhmää (@sonyalphasuomi), jonka tarkoituksena on niin ikään tukea Sonyn markkinointiviestintää Suomessa sekä tarjota mielekästä sisältöä suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille. Tämän lisäksi toimin joskus myös esittelijänä erilaisissa valokuvaukseen liittyvissä tapahtumissa.